Gondoltam ejtek egy par szot az itteni tomegkozlekedesrol is, hisz ez is erdekes, es gondolom sokan nem tudjak elkepzelni, hogy egy ekkora varosban hogy lehet ezt esszeruen megoldani.
Eloszor is igy nez ki Tokio metro es vasthalozata....

A tomegkozlekedessel kapcsolatban az erdekesseg az Tokioban, hogy itt vasuttal es metroval kozlekedik mindenki.
Nagyon ritkan lehet latni buszokat (a legtobb helykozi), troli nincs, villamos pedig 2 vonal van (csak onnan tudom hogy utananeztem, egyebkent egy darabot nem lattam meg itt....). Szoval ahogy irtam itt mindenki metrozik, vasutazik.
Ket fo agra lehet ezt osztani; a vasut allami kezben van, a metrovonalak nagy resze pedig magankezben. Es ezek kozul mindegyik vonal kulon ceghez tartozik.
Emiatt, termeszetesen elegge bonyodalmas lenne osszvoanalas berletet gyartani. Ugyhogy az nem is letezik, helyette 1-1 vonalra lehet csak havi un. 'ingazo" berleteket venni.
(jav.: lehet venni 1 v 2 napos osszvonalas berleteket, de azok olyan dragak, hogy meg az egesz nap utazgato turistaknak sem eri meg....)
A jegyarak 160 yen (360 Huf)-tol kezdodnek es 300 yenig megy (690,-)-ig mennek. (A vonatjegy tobb, tekintve, hogy hosszabbak a vonalak, pl van egy ami tesz egy kort Tokio-n belul.) A legtobb jegy szerencsere mondjuk a 160-230 yenes (360-530 huf)-as arkategoriaba esik.
Ugyanakkor felmerul bennem a kerdes, hogy az hogy lehet, hogy Budapesten egy vonaljegy (jelen pillanatban 350 Ft) miert kerul kozel annyiba mint egy olcso/atlag jegy a vilag legdragabb varosaban...?
Elgondolkodtato....meg akkor, ha hangsulyozom, hogy Tokioban csak egyvonalas berlet van. Termeszetesen emiatt Pesten egy havi osszvonalas berlettel sokkal jobban jar egy diak/felnott, mint itt. Viszont ha valaki csak par napra megy mindket helyre...hat hogy mondjam...bizony nem sokkal nagyobb a kulonbseg. A fizetesek aranyaban viszont oriasi...
Jegyautomatak minden allomason vannak es - a BKV automatakkal ellentetben - ezek mukodnek is. Sot, igazabol en meg egy rosszat nem lattam.
.jpg)
A jegy hatoldala magneses, es befele es kifele is be kell tenni a gepbe. Kifele, miutan a gep megint beolvasta, kinyilik a kapu. Bliccelesre nem nagyon van esely...:'( Mar csak azert sem, mert minden kapunal van egy bode, ahol ellenorok vannak.

Ugyanakkor, nincs baj akkor sem, ha veletlenul olcsobb jegyet vettunk, ugyanis mindegyik allomason van egy automata, amibe ha betesszuk a jegyet, "felismeri", hogy honnan jottunk es ad egy potjegyet, aszerint, hogy epp hol vagyunk.
"Kezdoknek" nem olyan nagyon nehez rossz jegyet venni egyebkent, ugyanis vannak olyan kisebb allomasok, ahol csak japanul van kiteve a terkep...
...ami valahogy igy nez ki

Viszont, akkor sincs gaz, ha neadjisten tulmentunk par allomast.
Nem egyszer volt, hogy tovabbmentem a kelletenel, viszont mivel a jegyet kifele kell csak a gepbe betenni (allomas kijaratahoz kozel van), az allomasok teruleten gyakran siman at lehet menni "a masik oldalra" , igy vissza lehet menni par allomast lyukasztas es uj jegy vasarlasa nelkul.
Persze a sok sietos japan uzletembernek es uzletasszonynak nincs arra ideje, hogy allandoan jegyet vegyen az automatakbol, ezert nekik - es mindenkinek aki Tokioban el - ajanlatos venni olyan magneskartyat (Suica/Passmo), amire penzt feltoltve, a gep leolvassa az indulasi es erkezesi allomast, es kifele lehuzza a penzt. Ennel nincs gyorsabb megoldas.
egy pillanatkep Shinjuku allomas egyik kijaratanal |
Azt talan mondanom sem kell, hogy Japan valoszinuleg a vilag egyik legtisztabb orszaga. Meg Tokioban is, a 13 millios japan fovarosban, az utcan egy darab szemetet nem lehet latni. Nem viccelek, nem akartam elhinni mikor eloszor voltam. Sot akarhanyszor megyek, sosem hiszem el egy ekkora varos, ennyi emberrel hogy lehet ilyen tiszta:)
Ez igaz termeszetesen a tomegkozlekedesi eszkozokre, allomasokra is. Mivel, ahogy irtam, a vonalak nagyreszt magankezben vannak, ok vegzik a takaritast, es az utasok "csalogatasa" celjabol pont az a celjuk, hogy tisztak legyenek a jarmuvek.
Persze ez ketelu dolog: az emberek meg nem szemetelnek
Ez igaz termeszetesen a tomegkozlekedesi eszkozokre, allomasokra is. Mivel, ahogy irtam, a vonalak nagyreszt magankezben vannak, ok vegzik a takaritast, es az utasok "csalogatasa" celjabol pont az a celjuk, hogy tisztak legyenek a jarmuvek.
Persze ez ketelu dolog: az emberek meg nem szemetelnek
Es akkor itt egy jelenseg, amit szinten nehez nekunk Kozep-Kelet-Europaiaknak/fejlodo orszagbelieknek/magyaroknak felfogni.....
Amennyiben a kep nem adna megfeleloen vissza, leirom:
Az emberek a metroba szallas elott SORBAN ALLNAK!
Hiaba siet mindenki, nincs tolakodas, elozes, csak nyugodt sorbanallas
Az emberek a metroba szallas elott SORBAN ALLNAK!
Hiaba siet mindenki, nincs tolakodas, elozes, csak nyugodt sorbanallas
Nem am, mint a Pesten a sok birka...van ugye hogy meg sem varjak, hogy kiszalljon az ember, mar rongyol is befele...Ahh, ez itt ismeretlen fogalom.
Nem sertes a pestiek fele, nagyon szeretem Pestet is, de na...gondolkodasban van meg hova fejlodni
Nem sertes a pestiek fele, nagyon szeretem Pestet is, de na...gondolkodasban van meg hova fejlodni
Ugyanakkor.....
A legnagyobb forgalom, csucsido eseten olyan sokan akarnak beszallni a szerelvenyekbe, hogy az mar balesetveszelyes lehet, emiatt kulon "nyomkodo" embereket foglalkoztatnak az utasok betuszkolasara.
Sajnos meg nem tapasztaltam ezt meg (amit nem is ertek, hisz tobbszor is voltam mar csucsido idejen, tobbek kozt dec 31-en is komolyabb allomasokon), tehat sajat elmenyem meg mindig nincs.
Bar nem tudom mennyire vagyom ra, olyan irtozatos tomegben voltam mar, amikor is felesleges volt kapaszkodni, megtartottak az emberek a szerelveny kozepen.
(A vicc az, hogy a felso kepen az emberek meg igy is sorban allnak :D)
Es ekkor jott az otlet...vagy inkabb szukseg erre:
Ez azert van, mert ugye korabban a zsufolt kocsikban a ferfiak fantaziaja eleg gyorsan elindult, es elkezdtek nem megengedett testreszekbe is belekapaszkodni...:)
Emiatt lettek kulon noi szerelvenyek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése