Júlis végén döntöttem úgy, hogy ha lesz időm es lehetőségem, akkor mindenképp szeretnék elnézni Japánon kívül egy másik ázsiai országba is.
A választás végül Hong Kong-ra esett.
Igazság szerint mielőtt kijöttem Japánba a képzeletbeli utazásos bakancslistámon 3 város szerepelt: Tokió, Kiotó és Hong Kong.
De valójában sosem gondoltam volna, hogy arra is lesz lehetőségem (főleg a a tavaszi körutazásunk után...), hogy még Hong Kong-ba is eljuthassak, Kiotó után én már mondhatni nyugodtan és elégedetten hátradőltem.
De aztán sikerült egy részmunkaidős állást találnom, majd olcsó repjegyet, így meg tudtam szervezni 1 olyan 1 hetes kirándulást, amiben valójában 3 országot is érintek.
Ugyanis Hong Kong mellett eljutottam még a kínai Kanton-ba (Guangzhou) es Makaó-ra is.
![]() |
Makaó belvárosa: ki gondolná, hogy Ázsiában vagyunk? |
Ugyanis Hong Kong és Makaó Kínán belül külön "elbánásban részesül"(=Különleges Igazgatású területek).
Hong Kong ugyanis brit, Makaó pedig portugál gyarmat volt nagyon sokáig, és ezen országok
azzal a feltétellel adták vissza Kínának a városokat, hogy érvényesülnie kell az "Egy ország, két rendszer" elvnek.
a brit gyarmati örökség: angol utca nevek mindenfelé |
....a másik pedig az, hogy a legtöbb busz kétemeletes |
Sőt Hong Kong-ban és Makaó-ban még a közlekedés is "fordított" (=baloldali), Mainland-el (="Szárazföld", ahogy itt Kínát nevezik) ellentétben.
És nem utolsó sorban, ezekbe a városokba még a kínaiak is csak vízummal léphetnek be....
És ennek a szigorú vízumrendszernek köszönhetően még én is - hiába vagyok EU állampolgár - komoly órákat töltöttem el bevándorlási hivatalokban sorbanállással, és a különböző városokba érkezésekkor különféle papírok kitöltésével, amit MIVEL EU állampolgár vagyok mindig gond nélkül elfogadtak...
![]() |
ha tudnám hányszor töltöttem ki ezt a lapot.... |
![]() |
Hong Kong-tól Nyugatra található Makaó, komppal kb 1 órányira |
Ez Hong Kong két legfontosabb része, de még van egy ún. "Új területek" is, de ott egyrészt én nem jártam, másrészt meg a netes írások szerint sok érdekes dolog nincs ott (hegyvidékes, ritkábban lakott terület)
És még Lantau szigetét is szokták említeni, mint nevezetesség: itt található Ázsia legnagyobb Buddha szobra. Eleinte terveztem is, hogy megnézem, de egy 4-5 éve Hong Kong-ban élő ismerősöm elég gyorsan lebeszélt róla: messze is van (belvárosból másfél - 2 órás út) és az elmúlt évek során ő sem járt még ott, és enélkül is teljes életet él:)
A Hong Kong neve két karakterből áll: 香港
香: illat
港: kikötő
vagyis szó szerinti fordításban "Illatos kikötő"
Érdekes, ezeket a karaktereket épp ismerem, a legtöbbet viszont nem.
Hong Kong-ban ugyanis még a hagyományos kínai írást használják, ami még a kínai íráshoz (=egyszerüsített kínai írás, amit jelenleg Kínában használnak) képest is kicsit összetettebb.
A kínai írás pedig a japán íráshoz képest össszetettebb és tartalmaz több karaktert....
Emiatt volt az, hogy pár alap karaktert az utcán, reklámokban megértettem, de semmi több.
Mondjuk úgy, ha profi lennék japánból, egy alap hong kong-i mondat lényegét megérteném, de nem tudnám lefordítani szóról-szóra.
De ez itt nem probléma ugyanis a kantoni mellett az angol a hivatalos nyelv.
A kantoni nyelv a második legszélesebb körben elterjedt kínai nyelvjárás az általános kínai után (kb. 60 millióan beszélik...), és kantonit beszélnek Kína déli részén, többek közt a névadó Kanton-ban és Makaón is.
Saját vélemény, de szerintem önmagában a(z általános) kínai nyelv sem túl szép, hát még ez a kantoni....Annyira erőteljesen beszélnek, az volt az érzésem, mintha folyamatosan veszekedtek volna körülöttem az emberek...
Pedig nem így volt, csak ők így beszélnek
Hong Kong-ról - amellett, hogy a világ egyik pénzügyi központja - ilyeneket érdemes még tudni, hogy a világ egyik legsűrűbben lakott területe.....
és lakosságszám-arányában a világon a legtöbb dollármilliomos itt található
![]() |
Egy 2014-es tanulmány szerint minden 38-dik(!) hong kong-i dollármilliomos..... |
És a világon egyedülálló módon a városban CSAK kétemeletes villamosok közlekednek...
A fentiek egyébként biztos jól hangzanak, de azért ennyire nem rózsás a helyzet, hisz hiába minden 38-dik ember dollármilliomos, ha a maradék 37 ember negyede, ötöde meg szegénységben él.
Óriási, szemmel látható különbségek vannak a félsziget, Kowloon és Hong Kong szigete közt.
Hong Kong szigetén vannak a felhőkarcolók, a pénz és a gazdagság, plázákkal, exkluzív klubbokkal és szórakozóhelyekkel...
....míg Kowloon-ban élnek az "átlag emberek", átlag éttermekkel, kisboltokkal, és piacokkal.
Természetesen azért nem úgy kell elképzelni, hogy HK csillog-villog, Kowloon pedig egy putri.
De érezhető a különbség. Kowloon-nak is inkább az északi része a szegényebb.
De érezhető a különbség. Kowloon-nak is inkább az északi része a szegényebb.
Míg a déli, kikötőhöz, városközponthoz közeli része rendben van.
Viszont annak természetesen megvan az oka, hogy hogy lett Hong Kong röpke 60 év alatt ilyen fejlett és gazdag....
A II. világháború után ahogy Kínában megtörtént a kommunista hatalomátvétel a gazdag kínaiak, (elsősorban az akkor már virágzó Shanghaj-ból) az akkor még brit fennhatóság allatt álló Hong Kong-ba mentették ki a pénzüket és itt kezdtek gyárakat és cégeket alapítani.
Hong Kong és Kowloon között a metró mellett komp is közlekedik, 5-6 percenként indul (7-8 perc az út), és 60-70 forintnak megfelelő hong kong-i dollárba kerül egy jegy...
A látvány viszont bődületes....
Az út, megérkezés:
3 és fél - 4 óra után érkeztünk meg Ázsia és egyben a világ egyik legnagyobb és legmodernebb repülőterére.
A hong kong-i repülőteret is, csakúgy, mint az ószakait, mesterséges szigetre építetették, a méreteiről és fejlettségéről elég sokat elárul az a tény, hogy a terminálok közt metrók viszik az utasokat...
A hong kong-i repülőteret is, csakúgy, mint az ószakait, mesterséges szigetre építetették, a méreteiről és fejlettségéről elég sokat elárul az a tény, hogy a terminálok közt metrók viszik az utasokat...
De talán az sem utolsó dolog, hogy még arra is van lehetőség, hogy sorbanállás nélkül a belvárosban(!) check in-eljünk és adjuk fel a csomagokat, amiket szépen elküldenek a reptérre, az utas pedig a beszálló kártyával beszállás előtt akár pár perccel is megérkezhet a reptérre....
De az a vonat sem volt semmi, ami a reptérről viszi be az embereket a városba....
Ilyet is először itt láttam: aki azt hinné a metró áll bent, az téved...ez csak a "védő rendszer", ha megérkezik a metró, előbb ez nyílik ki, majd a szerelvény ajtaja |
A minőséget és a gyorsaságot persze meg is kellett fizetni (egyébént megint az a szitu, hogy ezen kívül nem nagyon van ésszerű és gyors közlekedés be a városba...), erre az express vonatra 1db egy útra szólo jegy (az út 24 perc) kb 5500 forintnak megfelelő Hong Kong-i dollár (nem egyenlő az amerikai dollárral!)
A szállás:
egy pár mondatot talán mindkét szállásom megér.....
Az első este - a hajó
Egy kínában élő barátom (Endre) mondta, hogy van egy Hong Kong-ban élő amerikai ismerőse (Matt), akinél ha gondolom meg is szállhatok. A hajóján...
Soha nem aludtam még hajón, ezért mindenképp ki akartam próbálni. Email-ben lebeszéltük, mikor és hol találkozunk, majd ő elvezetett a lakóhajójához.
Először is én életemben nem láttam akkora kikötőt (és ez itt Hong Kong-ban csak egy a sok közül...) amiben ezek a hajók ki voltak kötve...
A kikötő olyan nagy, hogy ahelyett, hogy stégek lennének, a vizen utcák vannak kialakítva, és a kikötő bejáratától taxi-csónakok viszik az embereket a kért hajóhoz és vissza.
a "taxik"-ból sok van és folyamatosan járják a vizet így elég könnyű megtalálni és leinteni egyet |
Az ár viszont elég érdekes, napközben 7 (210) este 10 (300huf) hong kongi dollár.
És azért érdekes ez az ár, mert egy hosszabb útra szóló metro jegy is 10$.... Csak éppenséggel ez a hajó engem kb 4-5 perc alatt juttatott el a hajóig...
Ezekkel szemben egy buszjegy fix 4 (120huf) egy villamos jegy pedig 2,30 HKD (tehát 70, azaz HETVEN forint!!)
Csak halkam jegyzem meg, a világ egyik legdrágább városában vagyunk.....
Csak halkam jegyzem meg, a világ egyik legdrágább városában vagyunk.....
A kikötő így néz ki
A hajó pedig így:
A hajó nem túl nagy, de két szintes. Alul 3 szoba és két fürdő található. Internet es TV is be van kötve, és 3 klíma gondoskodik arról, hogy elviselhető idő legyen bent.
azt mondta Matt hogy itt, a hajó tetején szokott bulikat, barbecue partikat tartani |
Sokan azt gondolják, hogy micsoda milliomos lakhat ebben....pedig egyáltalán nincs így.
Matt kifejtette ezt a dolgot.
Azt mondta, hogy nagyon elege volt már abból, hogy egy kis lyukért fizet havonta horribilis összegeket, ugyanis Hong Kong híres arról, hogy iszonyatos árakat elkérnek elképesztő kis szobákért is, hiszen nagyon zsúfolt a város, és emiatt nagyon meg kell fizetni minden egyes négyzetcentimétert.
Szóval ebből besokallt, és mondta, hogy volt egy jól fizető állása még Németországban, amiből tudott félretenni. Ahhoz gyűjtögetett itt Hong Kong-ban, és egyik ismerőse ajánlotta ezt a hajó dolgot, hogy olcsó és megéri.
Több hónapos keresgélés után tudott venni egyet, és azt mondta, hogy igazság szerint nem került sokkal többe, mintha egy lakást vett volna. De az biztos, hogy ennyi pénzért nem tudott volna ekkora, ilyen tágas lakást venni itt Hong Kong-ban....És én is csak pozitívat tudok mondani a hajóról, nagyon kényelmes volt ott aludni (azt hittem, hogy mozogni fog este, de mivel a kikötőben nyugodt a víz, a hajó egyáltalán nem mozgott) és egyáltalán ott lenni, és nagyon tágas volt, jó volt oda visszatérni az "igazi" hong kong-i szállásom után.....
ChungKing
![]() |
Ez a szép és jóhírű szálló a fent említett Kowloon rész, Tsim Sha Tsui negyedében van. Aki olcsó szállást keres szinte biztos, hogy belebotlik |
Hong Kong-ban először itt nem éreztem magam biztonságban....
Maga az épület egy óriási épületkomplexum: 5 db, 17 emeletes blokkból áll, 1950(!) szobával, és egyszerre 4-5000-en szállhatnak meg benne...amivel valószínüleg a világ egyik legnagyobb ilyen típusú szállása.
![]() |
az egyik blokk |
Blokkokon belül több cég is foglalkozik a szobák kiadásával.
Ezért fordult elő az, hogy én foglaláskor két külön szállásadónál foglaltam, de végül mindkét alkalommal itt kötöttem ki...:)
Egy blokkhoz, 2 lift tartozik, az egyik a páratlan, másik a páros számú emeletekre megy.
Az átlag várakozási időt 5-10 perc közé tenném, de volt, hogy negyedórát vártam, hogy felmehessek a 16 emeleti szobámba...
Ahonnan a kilátás viszont nagyon komoly volt:
Na itt már megtapasztalhattam az igazi hong kong-i lakás-feeling-et....
táskával a hátamon nem tudtam úgy megmozdulni, hogy ne érjek hozzá valamihez... |
Ha hasonlítani kéne, olyasmi, mintha egy panellakás hall/legkisebb szobájában (ami nem hiszem, hogy több, mint 5 négyzetméter...) szálltunk volna meg 4en.
Ha egy ember kiszállt az ágyából és elkezdett pakolászni vagy öltözködni, akkor már másnak nem volt középen hely...
Ezért írtam fent, hogy ez után jó volt visszatérni Matt hajójára....:)
Egy éjszaka itt 4-4500 forintnak megfelelő HKD
Az ok pedig, amiért kevésbé éreztem magam biztonságban, az a sok kétes kinézetű bevándorló, aki itt gyűlt össze az évek során.
Az első két emelet ugyanis még nem szállás, hanem gyakorlatilag egy kétszintes piac, ahol kínaiak, törökök, arabok, és egyéb színesbőrűek árulják a sok "minőségi" terméket, vagy épp ételt. Vagy a használt telefonokat.
Az első két emelet ugyanis még nem szállás, hanem gyakorlatilag egy kétszintes piac, ahol kínaiak, törökök, arabok, és egyéb színesbőrűek árulják a sok "minőségi" terméket, vagy épp ételt. Vagy a használt telefonokat.
Akár kétszintes Józsefvárosi piacnak is mondhatnám...
De ez még csak hagyján, már a bejáratnál nagyon sokan ácsorognak, és odamennek az emberhez, és "eredeti" Rolex órákat akarnak eladni, vagy épp öltönyöket akarnak szabatni (nem vicc, nem egy jött oda hozzám ilyen szöveggel!)....
Aztán ha ezek nem kellenek, akkor jön a fű, meg az egyéb drogok.....
De a legrosszabb, nem értik a nemet, és jönnek az ember után, magyarul levakarhatatlanok.....
De a legrosszabb, nem értik a nemet, és jönnek az ember után, magyarul levakarhatatlanok.....
Amit egyszerűen nem is értek hogy ez hogy történhet meg egy ilyen helyen, mint Hong Kong belvárosa...
Azt ugyanis tudni kell, hogy Hong Kong mára a világ egyik legbiztonságosabb városává vált.
Viszont az évek, évtizedek során ez az épület is annyira HK és a nemzetköziség egyik szimbolumává vált, hogy film is készült róla Chungking Express címmel.
A film nagyon jó, nagyon tetszett, 2 részből áll, az első rész játszódik a Chungking-ban.
De ami ott van, teljesen jól visszaadja. Tudom ajánlnani;)
Képek:
baloldalon a világ 7-dik, Hong Kong pedig legmagasabb épülete, 118 emelet |
88 emelet |
Hong Kong látképe este, Kowloon oldalról, Tsim Sha Tsui városrész, A The Avenue of Stars-ról |
Hong Kong egy másik jelképe, a Jumbo. 3 szintes úszó étterem, elképesztő háttérrel |
a Jumbo-ra 5-6 percenként ingyenes hajók viszik az embereket |
elég nagy és forgalmas a hong kong-i, ún. Central állomás is, de a tokiói állomások után ez gyerekjáték |
Ugyanakkor borzasztó a nyilazás és feliratozás a városban és az állomásokon (ez alól a reptér kivétel)...
itt egy példa: a bal oldali nyíl zöld felirattal mutatja a kijáratot egyenesen, de szemmel láthatóan ott egy fal van....És nem egy ilyennel találkoztam...
Térképek is alig vannak városszerte....egyszóval gyalogos turistaként elég bonyodalmas a közlekedés...
És akkor még erre jön rá az, hogy metró állomásokról kivezető utak helyszűke miatt nagyon gyakran bevásárlóközpontokon mennek keresztül.
És a fenti nyilazások miatt nem volt ritka, hogy a plázákban kódorogtam, keresve a metrókijáratot...
kisebb sor egy átlag buszmegállóban... |
egy meglehetősen egyszerű felépítésű lift: első vagy 43-dik emelet... |
...ahonnan ilyen kilátás nyílik Hong Kong-ra. Mivel olyan sok magas épület van, egyszerűen nem érződik, hogy a 43-kon vagyok.... |
egy átlag étterem Kowloon-ban. Az itt kapható kínai kaják össze nem hasonlíthatóak az otthoniakkal.... |
Hiába hivatalos nyelv az angol, a kis éttermekben nem feltétlenül használják. A választással itt én is gondban voltam. Kb annyit értettem meg hogy disznó és csirke:) |
![]() |
és sikerült is beleválasztanom.... életemben nem ettem még ennyire csípős kaját. Ez gyakorlatilag csirkét néhol tartalmazó pirospaprika tál volt.... |
hiába tűnnek kicsiknek a buszok, meglehetősen sok ember felfér rájuk: alul 38, felül 53, az állók pedig 33 fő is lehet |
egy extra magas számozású busz |
mikor felmentem HK legmagasabb pontjára pechemre borult, felhős idő volt, így nem tudtam jó képeket csinálni onnan, csak egy ilyet... |
![]() |
...de tiszta időben ilyen a kilátás onnan |
Hong Kong egyik nevezetessége, The Avenue of Stars |
Videók:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése